INDEX #V

«… Quanto è lontano ancora il Sud da Venezia?» È con queste parole che Dario Pinton, storico dell’arte, collaboratore della collezione Peggy Guggenheim e dei Musei Civici Veneziani, chiudeva il suo contributo per la pubblicazione “Sensi Contemporanei in Basilicata. Analisi e Prospettive di un Progetto di Arte Sviluppo”, che registrava quanto fatto alla data del 2004 su uno dei progetti (in collaborazione con la Biennale di Venezia) più emblematici condotti in Lucania sul contemporaneo. Nell’analisi di Pinton veniva fuori chiaramente la reale distanza non tanto chilometrica, quanto culturale, tra due realtà molto diverse, nella tangibile difficoltà da parte di un occhio esterno di inquadrare i meccanismi del contemporaneo in Regione: le sue correnti, la sua scuola (se esistente) e, non ultimo, il suo pubblico, poco educato a mostre, happening, installazioni.
A distanza di undici anni ha ancora senso farsi questa domanda? La Basilicata non è mai rimasta immobile, a dire il vero: iniziative come questa della Fondazione SoutHeritage per la quale ho l’onore di scrivere e che negli anni passati hanno portato alla luce, fuori dal contesto regionale, una parte delle dinamiche dell’arte contemporanea lucana, ne sono la dimostrazione. Eppure, se è vero che la natura stessa del contemporaneo sfugge a definizioni nette, è altrettanto vero che la Basilicata paga ancora un gap evidente rispetto ad altre realtà, in parte a causa di una politica regionale che spreca risorse in rivoli frammentati, espressione di una mancata progettualità di lungo periodo, in parte per le poche iniziative private (scarsità dovuta anche alla legge dei numeri) in grado di competere con un panorama nazionale ed internazionale. Si può dire che la sfida più importante per chi cerca di studiare l’arte contemporanea lucana sia quella di ricostruire una storia che interseca diversi filoni espressivi esistenti ed esistiti, per recuperare non propriamente una “scuola” lucana (come si può, d’altra parte, parlare di scuola dal momento in cui sono mancati e continuano a mancare luoghi fondamentali come le Accademie?) bensì una “visione” d’insieme. Ciò che ne viene fuori è un punto di partenza in talune esperienze aggregative degli anni Ottanta come il Circolo Culturale La Scaletta, a Matera, o il Collettivo Arti Visive Quinta Generazione, a Potenza, alle quali va riconosciuto il merito di essere stati il background per la nascita di esperienze artistiche interessanti, talvolta illustri, espresse in mostre, incontri, dibattiti. Eppure. C’è una caratteristica emblematica che definisce meglio la situazione. Troppo spesso le realtà che pure portano avanti progetti eccellenti faticano a perdurare nel tempo. Restano incompiute, per rimandare con un aggettivo ad un luogo straordinario del patrimonio lucano, inspiegabilmente sconosciuto ai più. I giovani, e più in particolare i giovani artisti, in parte per l’assenza di luoghi deputati alla formazione o più semplicemente ad essere un laboratorio di idee e per il fatto stesso di trovarsi in una terra “alla periferia dell’impero” vanno via dalla Regione non solo per studiare e formarsi, ma anche per non tornare più. Non stabilmente almeno. Un processo, questo, che rende incompiuto anche il cammino di affermazione di un’identità artistica lucana che perde pezzi proprio mentre si afferma nel suo divenire. La civiltà contadina di stampo leviano è un dato ormai acquisito, e già nelle parole di chi ha inaugurato il progetto Index con il Capitolo I, quelle di Barbara Improta, si affronta il reale scollamento che esiste tra gli artisti della nuova generazione lucana e quelli della precedente e che trova ragion d’essere anche in questa acquisizione e in parte nel suo rifiuto. Ecco perché questo non-finito porta ad una necessità continua di ricostruzione della memoria non tanto del passato remoto, quanto del presente appena trascorso.
Questo bisogno di riprendere “le fila del discorso” rende evidente l’importanza del progetto INDEX, che si rivela essere uno strumento prezioso per monitorare e studiare una situazione solo apparentemente semplice. Gli artisti della nuova generazione, infatti, manifestano un fermento creativo che esprime attraverso l’arte sentimenti contrastanti con questa terra, ancora ingabbiata in confini fisici ed ideologici, causa di un isolamento che, se in passato, ha portato gli artisti a rivendicare con orgoglio la loro “lucanità” (intesa come stessa esistenza) oggi è lo spunto per riflettere in modo diverso sulla propria identità e sui cliché che ancora la definiscono, per analizzarli e superarli.
Di memoria e compiutezza, oltre che di cliché, parlano le opere degli artisti da me selezionati per questo nuovo capitolo di Index: Karmil Cardone, Tiziano Doria, Mimmo Rubino, Andrea Francolino, Ilaria del Monte; tranne per quest’ultima, rientrata da poco stabilmente in Regione, per gli altri la Basilicata è la terra dell’infanzia e del ritorno fugace.
Karmil Cardone (Potenza, 1985) esprime nelle sue fotografie l’incessante ricerca di un senso del sublime, scintilla per innescare un nuovo umanesimo in grado di condurre, attraverso la meraviglia, l’uomo fuori dalla crisi, anche e soprattutto spirituale, che lo attanaglia. Il rapporto con la Basilicata, terra nella quale rientra spesso da Londra (dove ora vive) diventa quasi propedeutico per questa ricerca. Il profondo senso di solitudine che aleggia nelle sue composizioni, all’interno delle quali la figura umana, se presente, è di passaggio, molto più spesso in trasparenza, come nella serie Uncertain Balance o in Caspar, diventa uno specchio della contemporaneità, in grado di aggiungere valore etico all’espressione artistica. Lo studio compositivo, mai casuale, la scelta di toni freddi o del bianco e nero, diventa funzionale ad enfatizzare una presenza – assenza che raramente è contestualizzata: quelli di Karmil sono non-luoghi, che possono esistere nell’adesso, come in un passato remoto. Ma è proprio nel prologo della scomparsa che ci sono i presupposti della rinascita: lungi dall’essere manifesto di un pessimismo cosmico, l’incompiutezza rivendica la necessità della finitezza, attraverso un gesto di denuncia che evidenzia più che mai la propria esistenza.
Mimmo Rubino (Potenza, 1979) alias Rub Kandy, nel suo lavoro, che egli stesso definisce “inclassificabile”, sperimenta diversi medium espressivi per indagare i molteplici aspetti dell’identità umana. Il fine è quello di innescare una presa di coscienza collettiva, realizzata attraverso una rilettura dei simboli che, calata nel contesto della Street Art, “impone” una democratica interazione tra opera e pubblico; una volontà espressa sin dalle prime sperimentazioni giovanili nate nella provincia, come le sculture di ferro del Black Lab a firma Rubino/Lo Sasso, ed evidente negli ultimi lavori come Work will make you free. La dimensione urbana diventa fondamentale per la realizzazione dell’opera, non solo per gli spazi, ma anche per l’umanità che in essa si addentra e con la quale diventa indispensabile interagire; condizione, questa, sicuramente più facile da realizzare in metropoli come Roma o New York, città nelle quali Rubino si muove. In quella che sembra essere una fuga continua dal punto di partenza, l’opera Snake diventa quasi un simbolo del rapporto con la terra d’origine: nella gabbia rappresentata dallo schermo nel quale il serpente viene poi soffocato, il simbolo di un passato oppressivo dal quale sfuggire. Almeno fino alla prossima partita.
Di memoria e cliché è intriso il linguaggio di Tiziano Doria, nato a Venosa, classe 1979, da anni residente a Milano. La sua poetica si fonda sulla consapevolezza che ogni media riportato al grado zero, attraverso la creazione di nuovi codici, può essere convertito in qualcosa di diverso, in grado di offrire nuove suggestioni al di fuori della descrizione. E, partendo da questo assioma, Doria lavora sulla tecnica, dando nuova visibilità ad alcuni processi propri della fotografia, per realizzare opere che dialogano con quella memoria collettiva (che l’artista definisce «condivisa») in grado di donare nuove epifanie di significato. Una ricerca che sembra essere affine a quella del punctum di Roland Barthes, di quel dettaglio, cioè, estraneo all’ambito delle informazioni che la fotografia direttamente ed esplicitamente fornisce; il fine è quello di realizzare un nuovo codice dell’immagine, in grado di innescare diverse suggestioni che hanno solo relativamente a che fare con la realtà immortalata, come evidente nella serie Cancelled o Gre-ay. Una rilettura del passato e della memoria che lavora nello stesso tempo al suo azzeramento; la tradizione viene trasformata, calata in una dimensione asettica all’interno della quale scompare ogni pathos retorico.
Andrea Francolino, nato a Bari nel 1979, cresciuto a Matera dove ha studiato all’Istituto d’Arte e ora stabilmente a Milano, indaga in modo antropologico la realtà: nel suo lavoro, tra scultura e installazione, sembra quasi realizzare una mappa visiva e concettuale destinata ai posteri, in grado di ricostruire le tappe del cammino involutivo della società contemporanea, prodotto dal consumismo moderno, e metaforicamente rappresentato nelle crepe di Sette Meraviglie del Mondo Antico e Sette Meraviglie del Mondo Moderno. Con uno sguardo tra il critico e l’ironico, Francolino parla della perdita d’identità di un mondo incolore (come in White Project) che evidenzia fortemente la fallacia della civiltà post industriale. Il patrimonio naturalistico della Basilicata, che si manifesta in una straordinaria varietà di colori e visioni, si trasforma nell’archetipo ancestrale della terra promessa perché ancora incontaminata, contrappunto ideale ad una società industriale ed omologata. Questa visione porta con sé un rovesciamento del conflitto tra moderno e primitivo connaturato alla natura della Regione: la Basilicata, paese immoto, sordo alle ragioni della contemporaneità, non è più il paradigma negativo ma, in ragione di questo, nuova Arcadia in grado di offrire risposte sul «senso della vita, in contrapposizione al senso delle cose».
Per Ilaria del Monte (Taranto, 1985), unica pittrice tra i cinque, la Basilicata è soprattutto terra del ritorno e di rivelazioni. Un luogo in cui il tempo scorre diversamente e dove è possibile dedicarsi all’otium di oraziana memoria, in grado di regalare nuove riflessioni poetiche. Ilaria, che è cresciuta artisticamente tra Matera e l’Accademia di Brera, crea nei suoi quadri un’antologia di percezioni e sentimenti dell’universo femminile. La sua tecnica è antica, sfugge alla pulsione istintiva della pennellata data di getto, e si sofferma nella descrizione di ogni minimo particolare in modo quasi fiammingo, rappresentandolo in una pittura colta, ricca di riferimenti all’iconografia classica e più in particolare a quel realismo magico che l’artista definisce «la vera avanguardia italiana». Niente, nelle sue opere, è casuale: ogni oggetto, ogni rimando, come gli strappi sulla carta da parati, rivelano un’apertura, una crepa portatrice di un segreto sussurrato agli occhi dello spettatore, che si affaccia in questi interni come dal buco di una serratura.
Se, come afferma Marco Senaldi (in “Definitively Unifinished. Filosofia dell’arte contemporanea”, Guarini scientifica) «uno dei caratteri più vistosi della produzione artistica in quanto “contemporanea” è quello della costante interrogazione sulla propria identità», il progetto INDEX dimostra come la scena lucana si riveli essere, nella sua complessa geografia di fughe e ritorni, di bagagli e influenze, tra le più contemporanee nel panorama italiano. Il Sud, questo sud, è sicuramente ancora distante da Venezia: ma mette in luce peculiarità nuove e diverse che meritano attenzione.
Nonostante (o forse proprio grazie) a questa distanza.



«... How far away is the South from Venice?[1] » With these words Dario Pinton, art historian, coworker of the collection Peggy Guggenheim and of the Venetian Civic Museums, closes his contribution for the publication “Sensi Contemporanei in Basilicata. Analisi e Prospettive di un Progetto di Arte Sviluppo”[2], a work that records what has been done in 2004 in one of the projects the most symbolic made in Lucania about the contemporary (in collaboration with the Biennal exhibition in Venice). In the analysis of Pinton it's clearly expressed the real distance, not so much kilometrica, than cultural, between two really different realities, in the true difficulty to frame the mechanisms of the contemporary in this region from an outside eye: mechanisms expressed by trends, school (if existing) and not least public a little accustomed to exhinitions, happening, installations. Does still have a sense ask this question eleven years later? The Basilicata has never been static. To be honest initiatives like these of the Foundation SoutHeritage clearly demonstrate this trend, Foundation with which I have the pleasure to write and that in the last years has brought to the light, out of the regional context, many examples of the contemporary Lucanian art. Nevertheless, if it is true that the same nature of the contemporary escapes to clean definitions, it is also true that the Basilicata still pays an evident gap compared to other realities, partly because of a regional politicy that wastes resources in fragmented rivulets, expression these of a missed long-term planning quality, partly for the few private initiatives (shortages due also to the law of the numbers) that are not able to compete with a national and international overview.
The most important challenge for who tries to study the contemporary Lucanian art is to reconstruct an history that intersects the different existing and existed expressive seams to recovering, not exactly, a Lucana painting "school" (how can we talk about school if it lacked and are still outstanding fundamental places like Academies?) but only an ''overall view''. What it comes out it's a starting point in some aggregative experiences of the eighties such as the Cultural Circle ''La Scaletta'' in Matera, or the ''Collettivo Arti Visive Quinta Generazione'' in Potenza, to which it must be recognized that they have been the background for the birth of interesting artistic experiences, sometimes prestigiuos, expresed in exhibitions, meetings, debates.
However there is a symbolic characteristic that defines better the situation. Too often many realities that are working on excellent projects are struggling to last. They stay incomplete, to postpone with an adjective to an extraordinary place of the Lucanian patrimony, inexplicably unknown to the most. Young people and even more young artists go away from the region not only to study and to be trained, but even to return anymore or not permanently at least, partly for the absence of places appointed to the education, or simply to be a laboratory of ideas in a land placed "on the outskirts of the Empire". It's a process that makes also incomplete the coiming out of a Lucana art identity that crumbles during its becoming. The rural culture Levi's[3] motivated is an accepted fact, and in the words of Barbara Improta who has already inaugurated the project Index with the Chapter I, there is a real division between the artists of the Lucana new generation and those of the preceding one, and that it finds purpose in this acquisition and partly in its refusal. That's because this not-ended leads to a continuous necessity to reconstruct the memory not only of a remote past, but even of a present just gone. This need to reclaim " the trains of thought'' shows the importance of the INDEX project that proves to be a precious instrument to supervise and study a situation that seems apparently simple. Actually the artists of the new generation show a creative ferment that expresses through the art conflicted emotions with this land, that it's still caged in physical and ideological limits, cause of an isolation that if during the past brought the artists to claim with pride their ''Lucanian character " (intended as same existence) today this alienation is the input to reflect in a different way on his own identity and on the cliches that are still defining it, to analyze and to overcome them. The works of the artists that I selected for this new chapter of Index are speaking about memory and completeness, as well as cliches and they are: Karmil Cardone, Tiziano Doria, Mimmo Rubino, Andrea Francolino, Ilaria del Monte. For all these artists the Basilicata is the land of the infancy and of the fleeting return, except for the latter who is recently returned in Basilicata.
Karmil Cardone (Potenza 1985) expresses in his pictures the constant search of the sense of sublime seen as a park usefull to activate a new humanism able to conduct, through the wonder, the man out of the crisis, above all spiritual, that affects him. The relationship with the Basilicata, land where he sometimes returns from London (where now he lives) becomes preparatory for this search. The depth sense of loneliness that flutters in his compositions, where the human figure is temporary and, if anything, becomes a mirror of the contemporaneity able to add an ethical value to the artistic, such as in the series Uncertain Balance or in Caspar. The making up study, never casual, the choice of cold tones or of the black and white, becomes functional to emphasize a presence - an absence that rarely is contextualized. Those of Karmil are not-places that can exist in the present, but even in a remote past. However it's exactly in the prologue of the disappear that we can find the premises for a rebirth: far from being expression of a cosmic pessimism, the incompleteness claims the necessity of perfection through a gesture of condemnation that underlines, more than never, its own existence.
Mimmo Rubino (Potenza, 1979) alias Rub Kandy tests in his work, that himself defines "unclassifiable", different expressive mediums to investigate the numerous aspects of the human identity. The aim is that to activate a common awareness, through a reinterpretation of the symbols that " imposes" a democratic to be a laboratory of ideas in a land placed "on the outskirts of the Empire". It's a process that makes also incomplete the coiming out of a Lucana art identity that crumbles during its becoming. The rural culture Levi's motivated is an accepted fact, and in the words of Barbara Improta who has already inaugurated the project Index with the Chapter I, there is a real division between the artists of the Lucana new generation and those of the preceding one, and that it finds purpose in this acquisition and partly in its refusal. That's because this not-ended leads to a continuous necessity to reconstruct the memory not only of a remote past, but even of a present just gone. This need to reclaim " the trains of thought'' shows the importance of the INDEX project that proves to be a precious instrument to supervise and study a situation that seems apparently simple. Actually the artists of the new generation show a creative ferment that expresses through the art conflicted emotions with this land, that it's still caged in physical and ideological limits, cause of an isolation that if during the past brought the artists to claim with pride their ''Lucanian character " (intended as same existence) today this alienation is the input to reflect in a different way on his own identity and on the cliches that are still defining it, to analyze and to overcome them. The works of the artists that I selected for this new chapter of Index are speaking about memory and completeness, as well as cliches and they are: Karmil Cardone, Tiziano Doria, Mimmo Rubino, Andrea Francolino, Ilaria del Monte. For all these artists the Basilicata is the land of the infancy and of the fleeting return, except for the latter who is recently returned in Basilicata.
Karmil Cardone (Potenza 1985) expresses in his pictures the constant search of the sense of sublime seen as a park usefull to activate a new humanism able to conduct, through the wonder, the man out of the crisis, above all spiritual, that affects him. The relationship with the Basilicata, land where he sometimes returns from London (where now he lives) becomes preparatory for this search. The depth sense of loneliness that flutters in his compositions, where the human figure is temporary and, if anything, becomes a mirror of the contemporaneity able to add an ethical value to the artistic, such as in the series Uncertain Balance or in Caspar. The making up study, never casual, the choice of cold tones or of the black and white, becomes functional to emphasize a presence - an absence that rarely is contextualized. Those of Karmil are not-places that can exist in the present, but even in a remote past. However it's exactly in the prologue of the disappear that we can find the premises for a rebirth: far from being expression of a cosmic pessimism, the incompleteness claims the necessity of perfection through a gesture of condemnation that underlines, more than never, its own existence.
Mimmo Rubino (Potenza, 1979) alias Rub Kandy tests in his work, that himself defines "unclassifiable", different expressive mediums to investigate the numerous aspects of the human identity. The aim is that to activate a common awareness, through a reinterpretation of the symbols that " imposes" a democratic interaction between work and public, in the context of the Street Art. He expressed a will since the first juvenile experimentations born in the province, as the iron sculptures of the Black Lab by Rubino/ Lo Sasso, and evident in the last works such as Work will make you free. The urban dimension becomes fundamental to the realization of the work, not only for the spaces, but also for the humanity that it's going into and with which becomes essential interact; a kind of condition easier to realize surely in metropolis as Rome or New York, cities where Rubino moves. In what seems to be a continuous escape from the point of departure, the work Snake becomes almost a symbol of the relationship with his homeland: in the cage symbolized by the screen where the snake is stifled, there is the symbol of an oppressive past from which escape. At least until to the next match.
The language of Tiziano Doria is full of memory and cliches. He was born in Venosa in 1979, but he's resident in Milan for years. His poetic is based on the awareness that every media brought back to the zero degree, and through the creation of new codes this knowledge can be converted in something different, able to offer new suggestions out of description. And, starting on this axiom, Doria works on techniques that cuold give new visibility to some process of the potography able to realize works that debate with that collective memory (what the artist defines "shared") able to give new epiphany meanings. A search that seems to be similar to the punctum of Roland Barthes, namely a pursuit that seems to be extraneous to the circle of the information that the photography supplies directly and expressly. The aim is to realize a new code of the image, able to bait different readings that are related only with the immortalized reality, as evident in the series Cancelled or Gre-ay. A new reading of the past and of the memory that works at the same time to its resetting; tradition is transformed and identified in an antiseptic dimension where every rhetorical pathos disappears.
Andrea Francolino was born in Bari in 1979, he's grown in Matera where he studied at the Art Institute and now he's linving firmly in Milan. He investigates in an anthropological way the reality. In his work he realizes a visual and conceptual map destined to the posteris, able to reconstruct the tappes of the regressive walk of the contemporary society, produced by the modern consumerism, and metaphorically represented in the cracks of ''Sette Meraviglie del Mondo Antico e Sette Meraviglie del Mondo Moderno'[4]'. With a look between the critic and the ironic one, Francolino speaks about the loss of identity in a colorless world (like in White Project) that strongly underlines the fallacy of the post industrial civilization. The naturalistic patrimony of the Basilicata, that is expressed in an extraordinary variety of colors and visions, ideally is turned in the ancestral archetype of the promised land because still uncontaminated, and it's an ideal counterweight to an industrial and approved society. This vision stores an overturning of the opposition betweem modern and primitive in the nature of the region: the Basilicata seen as immobile land, impervious to the reasons of the contemporaneity, it's anymore the negative paradigm but, due to this, it's a new Arcadia able to offer answers to the «sense of the life, in opposition to the sense of things»."
For Ilaria del Monte (Taranto 1985), the only painter of the five, the Basilicata is above all the land of the return and revelations. A place where the time goes otherwise and where it's possible focus on the otium of Horace[5] memory, able to give new poetic reflections. Ilaria, that is artistically grown between Matera and the Academy of Brera, creates in her paintings an anthology of perceptions and feelings of the female universe. Her art is ancient, it escapes to the instinctive and is made in one go force of the brush stroke. It focuses in the description of every detail almost in a Flemish way, represented in a cultured painting, rich of references of the classical iconography and specifically to a magic realism that the artist defines "the true Italian avant-garde[6]." Nothing it's casual in her works: every object, every reference, such as the tears on the wallpaper reveal an opening, a crack that bears a secret whispered to the eyes of the spectator, that appears in these insides as from the hole of a lock.
If as Marco Senaldi affirms "one of the showiest characters of the artistic production, because "contemporary", it's the constant interrogation about own identity"[7], the INDEX project shows as the Lucanian scene is one of the most contemporary in the Italian overwie, in its complex geography of escapes and returns, of baggages and influences. The South, this south, is surely distant from Venice yet: but it shows new and different peculiarities that deserve attention.
Despite (or perhaps due) to this distance.

1 - Original italian speech «… Quanto è lontano ancora il Sud da Venezia?»
2 - "Contemporary Senses in Basilicata. Analysis and Perspectives of an Art Development Project''
3 - Carlo Levi (Turin 1902-Rome 1975), Italian painter, writer, activist, and doctor, autor of Cristo si è fermato a Eboli (Christ Stopped at Eboli)
4 - ''Seven Wonder of the Ancient World and Seven Wonder of the Modern one''.
5 - Quintus Horatius Flaccus born on Dec. 8, 65 B.C., at Venusia (Venosa) in Lucania, a Roman lyric poet, satirist, and literary critic.
6 - Original italian speech «la vera avanguardia italiana»
7 - Original italian speech«uno dei caratteri più vistosi della produzione artistica in quanto “contemporanea” è quello della costante interrogazione sulla propria identità»


Fiorella Fiore
storica dell’arte, curatrice indipendente, critico. Vive e lavora a Potenza | art historian, independent curator and critic. Lives and work in Potenza

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